• Türkiye

    Sizi, yerel sitenizde, yerel fiyatlandırmalar ile promosyonları görebileceğiniz ve ürünleri çevrimiçi satın alabileceğiniz bir sayfaya yönlendirdik.

    Stay on our U.S. site

Keyboard ALT + g to toggle grid overlay

IGA

İstanbul Yeni Havalimanı’nın İnşaatı için BIM kullanılıyor.

İnşanın geleceği

BU HİKAYEYİ PAYLAŞ

İstanbul Yeni Havalimanının yapılışı. Kaynak: IGA.

IGA Hikayesi’ne giriş

Yeni bir havalimanı terminali gibi devasa bir altyapı projesi inşa etmek, en hafif deyimiyle inanılmaz bir girişimdir. Peki, sıfırdan yapılan dünyanın en büyük havalimanına ne diyorsunuz? Bu büsbütün farklı bir meseledir ve Türk firması IGA’nın yapı bilgi modellemesi (BIM) yardımıyla yaptığı şey, tam da budur.


İstanbul Yeni Havalimanının iç mekanların yapılışı. Kaynak: İGA.
İstanbul Yeni Havalimanının iç mekanların yapılışı. Kaynak: İGA.

“IGA’yı gerçekleştirebilmek için BIM vazgeçilmez bir araç”

İstanbul’un kuzeyinde, şehir merkezine 35 km. uzaklıktaki İstanbul Yeni Havalimanı, 76,5 milyon metre kareyi kaplayan cesur bir projedir. İnşaat dört aşamada tamamlanacak. IGA, bir terminali, üç pisti, Ferrari’yle ünlü Pininfarina ile AECOM’un tasarladığı nefes kesici bir hava trafiği kontrol kulesi ve yıllık 90 milyon yolcu kapasitesi olan ilk aşamayı 2018’de tamamlayacak. Proje tamamlandığında havalimanı, altı pistle 3.500 kalkışa ve inişe imkan tanıyacak, yıllık 200 milyon yolcuya hizmet verecek ve 350’den fazla noktaya uçuş imkanı sağlayacak.

IGA Havalimanı İnşaatı yönetim kurulu başkanı Yusuf Akçayoğlu, “Sıkı bir zaman çizelgesi söz konusu olduğu için; daha önceden belirlenmiş stratejik ve işletimsel hedeflerin değer ve zaman yönetimi açısından başarılıp başarılmadığını ve ilerlemeyi takip etmek, bizim için olmazsa olmaz niteliktedir,” diyor. “Havacılık sektörü bugünlerde hızla geliştiğinden, temel programımıza göre ve dünya çapındaki diğer projelerle karşılaştırıldığında, üstün standartlar geliştirmedeki verimlilik bizim için çok önemlidir. Biz sadece bir havalimanı yapmıyoruz, aynı zamanda insanlar için bir değer yaratıyoruz. Bu müthiş mega projeyi gerçekleştirebilmemiz için BIM vazgeçilmez bir araç,” diye ekliyor.

İstanbul Yeni Havalimanı’nın BIM modeli. Kaynak: IGA.
İstanbul Yeni Havalimanı’nın BIM modeli. Kaynak: IGA.

BIM ile Kalkışlar

21. yüzyıl için bu yeni havalimanını inşa etmek, projenin iddialı hedeflerini karşılamak için teknolojinin kullanılmasını gerektiriyor. IGA ekibi bunu geçekleştirmek için, tasarımdan fabrikasyona, inşaattan operasyonlara ve bakıma kadar tüm proje sürecini kapsayan BIM’e güveniyor. IGA, ancak BIM ile maliyetleri azaltabilir ve bu devasa taahhüt için hayati olan işbirliğini artırabilir.

Şantiyede her gün 30.000 kişinin çalıştığı bu projede, büyük ölçekli bir iletişim çok önemlidir. Tüm taraflar, ana modeli inceleyerek, birbirlerinin endişelerini, çakışan elemanları, belirsiz ya da eksik tasarım elemanlarını ve hem koordinasyon hem de montaj için kritik bölgeleri görebiliyor.
IGA BIM Yöneticisi Ozan Köseoğlu “Çakışma algılama, kalite kontrol sürecinin önemli bir parçasıdır,” diyor. “BIM’le ilgili taraflara çakışma raporları sunulur ve onlardan da talep edilir; modelin tümüyle eşgüdümlü ve çakışmasız olması için her disiplinden tasarım ekipleri çözüm sürecinde yer alır. Bugüne kadar 320.500’den fazla çatışma çözülerek, zamandan ve paradan tasarruf sağlandı ve şantiyede yeniden çalışma yapılması önlendi. Ayrıca BIM kullanılarak, beklenmeyen hak talepleri, süre uzatmaları ve bütçe aşımlarının da önüne geçildi.”

Mühendisler şantiyede İstanbul Yeni Havalimanı modelini gözden geçiriyor. Kaynak: IGA.
Mühendisler şantiyede İstanbul Yeni Havalimanı modelini gözden geçiriyor. Kaynak: IGA.

Üç Boyutlu Görünüşten Yedi Boyutlu Görünüşe Pist

IGA’nın BIM ekibi, tüm boyutlardaki bilgilerin çeşitli paydaşlara ve farklı amaçlar için erişilebilir olmasını sağlar. Üç boyutlu model, gerekli düzeltmeler ve montaj bilgileri için tüm katılımcılar tarafından gözden geçirilirken, dört boyutlu model esasen, projenin planlamaya göre hangi durumda olduğunu görmeleri için, üst düzey yöneticiler tarafından kullanılır.

Köseoğlu, ‘IGA, dünyadaki en büyük dört boyutlu modellerden birini oluşturdu’ diyor. “Projenin tamamı üzerinde dinamik bir kontrol sağlamak üzere, her günkü ve her ayki ilerlememizi görmek için, modele 30.000’den fazla faaliyet entegre ettik,” diyor.

Modelden beş boyutlu bilgi, inşaat takviminin maliyetler üzerindeki etkisinin öngörülmesini kolaylaştırmak için alınır. Altı boyutlu bir model de sürdürülebilirlik hedefleri için oluşturuluyor. Son olarak ekip, havalimanının inşaat sonrasındaki ömrü boyunca tesislerin yönetimiyle ilgili yedi boyutlu bir model kuruyor.

Mühendisler İstanbul Yeni Havalimanı şantiyesinde BIM modelini iPad üzerinde gözden geçiriyor. Kaynak: IGA.
Mühendisler İstanbul Yeni Havalimanı şantiyesinde BIM modelini iPad üzerinde gözden geçiriyor. Kaynak: IGA.

Bulutta İletişim

Böyle büyük bir şantiyede, verilere ve bilgilere her zaman her yerden erişmek, her şeyin yolunda gitmesini sağlamak açısından çok önemlidir ve bu da çok sayıda proje sahibinin ve işçinin karmaşık işbirliğini gerçekten kolaylaştırmaktadır. Saha mühendisleri ve şefler, üç boyutlu modeli, saha çizimlerini, kalite güvence ve kalite kontrol (QA/QC) listelerini ekibin tamamıyla paylaşmak amacıyla, 150’den fazla tableti etkin olarak kullanmakta. QA/QC kontrol listeleri, üstyapı, altyapı, özel havalimanı sistemleri ve mekanik, elektrikli ve sıhhi tesisat-bilgi teknolojileri dahil farklı disiplinlerin tümüne uygulanıyor.

Her şeyden önemlisi, IGA’nın etkili iş birliği hedefi ancak, tasarım ve inşaat evreleriyle ilgili tüm bilgilerin bulutta olmasıyla gerçekleştirilebiliyor.

BIM’i bulutta kullanmanın, proje verimliliğinde büyük bir etkisi olduğunu belirten Köseoğlu, şunları söylüyor: “İnşaat başlamadan önce bile, saha ekibinin elinde tamamen doğru bir model bulunuyor. Bu projenin, sadece BIM’in sağladığı teknolojik avantajlar sayesinde değil, aynı zamanda insanları sanal bir iş birliği ortamında bir araya getirme yöntemimizden dolayı başarılı olduğunu fark etmek önem taşıyor.”

Bu link Redshift’ deki orjinal makaleye gidecektir.

İnşaatın Geleceğine Hazır Mısınız?

Mimarlık, Mühendislik ve İnşaat Çözüm Paketi, tasarım, inşaat ve tesis yönetiminde BIM kullanmak için gerekli tüm araçları içerir.

BU HİKAYEYİ PAYLAŞ